A Beitar a nép csapata – beszélgetés egy szurkolójukkal

2017-07-04 12:24
Egy Beitar-szurkoló engedett mélyebb betekintést a csapatuk tradícióiba.

- Bár Izraelben a legnépesebb szurkoló tábora a Maccabi Tel-Aviv csapatának van, ám senki sem vonja kétségbe, hogy a legfanatikusabb, legszenvedélyesebb és a stadionokban legnagyobb létszámmal megjelenő drukker „sereggel” a Beitar Jeruzsálem csapata rendelkezik – nyilatkozta honlapunknak a „sárga-feketék” egy rajongója.

A Beitar 1936-ban alakult meg és kezdettől fogva – amikor Jeruzsálemben még csak álmodtak arról, hogy megalakulhat egy önálló zsidó állam – erőteljes nemzeti érzés hatotta át a csapat szimpatizánsait. A klubot Európából elszármazott zsidók alapították.  Ám szurkolói többségében mégis olyan zsidó származásúak, akiknek őseit több száz éve Spanyolországból elüldözték, és akik azután Afrika északi – francia nyelvű – országaiban, Algírban, Marokkóban, Tunéziában, Líbiában telepedtek le, és tértek „haza” az 1900-as évek elején, közepén Izrael mai területére – emelte ki a Beitar-szurkoló.

Hozzátette: a leginkább jobboldali labdarúgó klubnak is nevezhetjük a csapatot. Egyik sokat skandált jelmondatuk, a „Tiszta Beitar”, ami alatt azt értik, hogy kezdettől fogva arab származású labdarúgó nem volt tagja a csapatnak. Ezt tört meg, amikor 2013-ban a csapat akkori orosz származású tulajdonosa leigazolt két muzulmán vallású csecsen labdarúgót. Nos, ezt nem tudták elviselni a szurkolók és hónapokig minden edzésen és mérkőzésen ezrek tüntettek a két focista eltávolításáért. Radikalizmusukat példázza, hogy felgyújtottak a klub egy irodáját, ahol odaveszett a klub csaknem 80 éves történelmének összes ereklyéje, serlege, meze. 

- A csapat nemzeti és vallási elkötelezettségét mutatja, hogy zászlajukon található zsidóság egyik legrégebbi jelképe a menóra, a hétágú gyertyatartó, amely a Mózes által látott égő csipkebokrot szimbolizálja. Sőt a kezdeti időkben a csapat neve is Menóra volt. Bár a csapat zömét izraeli labdarúgók alkotják, ám a jelenlegi keretben található francia, német, brazil, és szlovák nemzetiségű, de zsidó származású sportoló is.

Ha hasonlóságot keresnénk a magyar labdarúgással, azt mondhatnánk, hogy a Beitar a magyar Ferencváros. De ha már a Vasas az érintett, akkor az ő megfelelőjüknek a Hapoel Tel-Avivot mondhatjuk, amely a munkások csapata” – mutatott rá a jeruzsálemi drukker.  

A Beitar stadionja a 32 ezer nézőt befogadni képes „Teddy”, ahol a Beitar szurkolók rendszeresen 20 ezernél többen buzdítják csapatukat. A nevét, az 1911-ben, Nagyvázsonyban született Kollek Tivadarról kapta, aki Teddy Kollek néven 1965-től, 28 évig volt Jeruzsálem nagy népszerűségű polgármestere. A hazai szurkolók érdekes, hogy nem valamelyik kapu mögött, hanem a játékos kijáróval szembeni hosszanti oldalt megtöltve foglalnak helyet.

A Beitar több ezres kemény magját „La Familiának” nevezik. Aki átélt már egy Beitar mérkőzést igazolhatja, hogy kevés hozzájuk hasonló fanatikus szurkolótábor van a világ labdarúgásában. Ők valóban a csapat 12. embereként őrjöngik végig a mérkőzést.

Úgy vélem, hogyha az első Beitar-Vasas mérkőzésen ott lehetett volna a jeruzsálemiek tábora sokkal nehezebb dolga lett volna a magyar csapatnak. A csütörtöki visszavágón 800 jegyet kapnak a vendégszurkolók. Tudomásom szerint Izraelből mintegy 300 szurkoló utazására lehet számítani, ám Európa több országából – így leginkább Franciaországból, de Magyarországról is - több száz Beitar fanatikus kel útra, hogy ott lehessen csapatuk mérkőzésén – hangsúlyozta a Beitar-szimpatizáns.

Hogy mire ’ugranak’ a Beitar szurkolói? Ha lehet kérni a Vasas szurkolókat, akkor nélkülözzék a lelátón a horogkeresztes, a palesztin, vagy arab motívumokkal ellátott zászlókat, transzparenseket, mert ez felbőszíti őket, ráadásul tudomásom szerint ezt a helyszínen árgus szemekkel és fülekkel figyelő UEFA ellenőrök is ’honorálják’ a Vasas FC részére kiállított 20 millió forint körüli büntető csekkel – közölte csütörtöki ellenfelünk egy szurkolója.